|
![]() |
#1 |
Tecrübeli Üye
![]() Üyelik tarihi: Dec 2009
Mesajlar: 1.119
Tecrübe Puanı: 65017 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Karaburun, Gölbaşı
Karaburun, Adıyaman ilinin Gölbaşı ilçesine bağlı bir köydür. Tarihi köyün ilk kurulumu yukarı karaburun[karacaoluk] denen yere 1950 li yılarına dayanır şimdiki g.anteple malatyayı baglayan yol yapılınca köylü şimdiki yerine göç yapmıştır yukarı azaplı köyünden ayrılma bir köyde diyebiliriz köye ilk gelen kedemler[kerem] ve karto[şenocak] lakaplı ailelerdir köyün ilk ismi karacaoluk olup bu ismini köyün üst kısmında bulunan çeşmeden almıştır.köy türkmen asılıdır. adnan kerem Kültür Köyün gelenek, görenek ve yemekleri hakkında bilgi yoktur. türkmen kültürünün özeliklerini taşır meşhur yemekte yanabadır Coğrafya Adıyaman iline 69 km, Gölbaşı ilçesine 6 km uzaklıktadır. |
![]() |
![]() |
Facebook'ta Paylaş Twitter'da Paylaş
![]() |
#2 |
Tecrübeli Üye
![]() Üyelik tarihi: Dec 2009
Mesajlar: 1.119
Tecrübe Puanı: 65017 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Kösüklü, Gölbaşı
Kösüklü, Adıyaman ilinin Gölbaşı ilçesine bağlı bir köydür. Tarihi İslahiye’nin Atmalı Köyünde ikamet eden, 94 yaşındaki “Kaba Oymağı”na mensup Bektaş TOPAL’a göre; “Osmanlı Devleti, Atmalı Aşireti’nden At ve Deve toplatmıştır. Ayrıca Atmalı’dan Asker istemiştir. Malatya/Doğanşehir yöresinde İskân’a zorlanan Atmalı Oymakları, göçebe oldukları için İskân’a karşı çıkmışlar. Asker nezaretinde ve devlet tarafından, gündüzleri yaptırılan evler, geceleri oymaklar tarafından tekrar yıkılmakta idiler. Atmalı Oymaklarının geçimini erkekler temin etmekteydi. Kadınların dağlarda çalıştırılması ayıp karşılanırdı. Uzun süreli Askere alınacak erkeklerin aileleri mağdur olacaktı. Bu sebeple erkekler ailelerini riske sokmamak için, Askere gitmek istememişlerdir…Askerlik yapmak ve iskân edilmek istemeyen Atmalı Aşireti, göçe karar verir. Göç için kullanılan At ve Develer devlete verildiğinden, Sığırlarla göç etmek zorunda kalmışlardır. Yazları Malatya, Arapkir, Arguvan ve Doğanşehir’den, Suriye’nin Çit-ü Çimen, Hama ve Humus yöresine göç ederken sığırları yorulan Atmalı Aşireti’nin bir kısmına “GOVASTİ” denilmiş, sığırları yorulmayıp göçe devam edenlere “GOVGUR” demişler. ”Van/Gürpınar ilçesinden Bırruki Aşiretine mensup İsmail GÜMÜŞ’e göre; “Atmalı ve Bırruki kardeştir. Göç edemeyip, İnekleri yorularak Anadolu’da kalanlara “Govasti”, İnekleri yorulmadan, Azerbaycan taraflarına göç edenlere “Govgur” demişler.” Gurmançca “GO”, İnek manasına gelir. “VASTİ”, yoruldu manalarına gelir. “GUR”, Kurt manasına gelir. Buna göre “Govasti” İnekleri yorulan, “Govgur” ise İnekleri yorulmayan, tam aksine Yiğit Kurt gibi olan manalarına gelmektedir.Oğuzlar’da Ordulaşma sisteminde 12 ve 24’lü teşkilatlanma vardır. Atmalı’da da 12’li sistem vardır. Altı Oymak “Govasti”, Altı Oymak “Govgur”. Veya Altı Oymak Alevi, Altı Oymak Sünni şeklinde teşkilatlanmasını yapmıştır.“Govastiler” Güneydoğu Anadolu’da; Pazarcık, Besni, Gölbaşı, Elbistan, İslahiye yörelerini, İç Anadolu’da; Konya, Ankara/Haymana/Bala, Kırşehir, Sivas/Gürün, Tokat, Yozgat, Doğu Anadolu’da; Ağrı/Patnos, Erzurum, Erzincan, Elazığ, Tunceli, Bitlis, Van/Erciş ve Gürpınar yörelerine dağılmışlar. İslahiye’ye bağlı Atmalı Köyünde Govastiler oturmaktadırlar. Atmalıların en yaşlıları buraya yerleştikleri için, Kürtçe adına KO’LIKON demişler. Atmalı Aşiretine mensup yaşlılar da 12 oymak olduğunu tasdik etmektedirler. 1-Tilkiler, 2-Kizirli, 3-Haydarlı, 4-Turuşlu, 5-Kabalar, 6-Mağıkan, 7-Ketüler, 8-Sadakalar, 9-Kızkapan, 10-Karalar, 11-Ağcalar, 12-Karahasanuşağı. Antep Harbinde ölen, Çete Komutanı Mulla Mehmet KARAYILAN’ın da Atmalı’nın Kabalar Oymağından olduğunu biliyoruz. Bir tek Kızı Selvi, Gölbaşı’nın Kösüklü Köyünde yaşamaktadır. Pazarcık Belediye Başkanı Ali BOZDAĞ’ın İfadesine göre, Cumhurbaşkanlarından Turgut ÖZAL’ın Atmalı olduğunu öğreniyoruz. Köyde inanis Orta Asya’dan İran’a “Zarathustra” olarak gelen “Rişvan Atmalıları”, İran’da İslam ile tanıştıklarında, hemen kabullenmeleri zaman almıştır. Çünkü 10 bin yıllık eski Dini olan “Şamanizmi” bırakmaları çok zor olmuştur. İlk zamanlar Zarathustra ile İslam’ı birlikte yaşamak istemişler. Ancak Arap "Alimler" buna izin vermemişler. Türk "Alimlerden" Hacı Bektaş-ı Veli, “Kolaylaştırın, zorlaştırmayın, müjdeleyin, nefret ettirmeyin” Ayetinden hareketle, İslam’a aykırı olmayan “Zerdüşt İnanışlarını” da İslam’la birlikte yaşayabileceklerini açıklayınca, Atmalılar da akın akın bu Tarikata gönül vermişler. “Ehli Beyt” sevgisini aşılayan Hacı Bektaş-ı Veli’nin, şehirdeki mensuplarına Bektaşi, köydeki mensuplarına Alevi denildi. Bu arada, Hz. Muhammed’in torunlarından İmam-ı Caferi’nin mezhebine tabi oldular. Tarikat ve Tasavvufta Bektaşi, Mezhep’te Caferi olan Atmalılara, Anadolu’da Alevi denildi. Daha sonraları Arap ülkelerine yakın oturan oymaklarda Sünnileşme başladı. Aslında “Sünnilik” diye bir Mezhep veya Tarikat yoktur. Peygamberin sünnetine uyan “Hanefi Mezhebine” gönül verdiler. Hanefilerin de çocuklarının adı Ali, Hasan ve Hüseyin’dir. Onlar da da “Ehli Beyt” sevgisi vardır. Alevi Oymaklar:1-Tilkiler, 2-Ğallıkon, 3-Turuşlu, 4-Ağcalar, 5-Karalar, 6- Kizirli. Sünni Oymaklar: 1-Kabalar 2-Mağıkan 3-Zettıkon 4-Sadakalar 5-Karahasanlar 6-Ketüler. Coğrafya Adıyaman iline 84 km, Gölbaşı ilçesine 21 km uzaklıktadır. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tecrübeli Üye
![]() Üyelik tarihi: Dec 2009
Mesajlar: 1.119
Tecrübe Puanı: 65017 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Meydan, Gölbaşı
Meydan, Adıyaman ilinin Gölbaşı ilçesine bağlı bir köydür. köyün adı açıkta anlamına gelen meydan dır.köy iyi bir geçmişe sahip olup çeşitli terörist baskınlarından kurtulmayı başarmıştır.göçlerden dolayı nüfusu giderek azalmaktadır. Kültür Coğrafya Adıyaman iline 85 km, Gölbaşı ilçesine 22 km uzaklıktadır. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tecrübeli Üye
![]() Üyelik tarihi: Dec 2009
Mesajlar: 1.119
Tecrübe Puanı: 65017 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Savran, Gölbaşı
Savran, Adıyaman ilinin Gölbaşı ilçesine bağlı bir köydür. Tarihi Köyün adının nereden geldiği ve geçmişi hakkında bilgi yoktur. Ancak Savran, deve kervanı çeken kişiye verilen addır. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tecrübeli Üye
![]() Üyelik tarihi: Dec 2009
Mesajlar: 1.119
Tecrübe Puanı: 65017 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Yarbaşı, Gölbaşı
Yarbaşı, Adıyaman ilinin Gölbaşı ilçesine bağlı bir köydür. Tarihi Köyün adı, köyün eski yerleşim yerinin bir tarafı yar olan tepenin üzerine kurulmuş olmasından gelmektedir. Köyün özgün adı "Çalğan" dır. Kurmanci Kürt dilinde "Kırkağa" anlamına gelmektedir. Köy bugünkü sahipleri tarafından adı günümüzde bilinmeyen bir taprak sahibinden satın alınmıştır. Kırkev ismi Köyün 40 hisseli olarak alınmasından gelmektedir. Köy halkı eski kurulu bulunduğu alandaki evlerini terkederek bugün kurulu bulunduğu alana 1970 li yıllardan itibaren göçmüştür. Köyün ileri gelenleri mahmutdi kurmanci, Ape İmam, Mamadi Avde, Hüseni Çuruk, Xoca, Ape Özar, Ali Usta, İrbomi Topçi, Korali, Müslima Karçe, Çico, Mamado şeklinde sıralanabilir. Bugünkü İlk öğretim okulu 1983 yılında açılmıştır. Daha öncesinde ilkokul Haso nun Kahvesi ile Mole Tırkmon ların ahırında idi. Bir dönem Sıloyi Hokka nın Kahvehaneside ilkokul olarak kullanılmıştır. Bayrak direği olarak Mole Tırkmon lara ait saçak direği kullanılmıştır. Köyün eski okulunda Nüsret Hoca, İbrahim Erkenekli, Mehmet Özdemir, Mehmet Dilmaç öğretmen olarak bulunmuştur. Köyün yeni okulu köylünün katkıları ile yapılmıştır. Bu okulda da yine İbrahim Erkenekli, Mehmet Özdemir ve Mehmet Dilmaç öğretmen olarak bulunmuştur. Kültür Köyün en en meşhur yemeği Kullordur. Kulor için bir tepsinin altına tere yağı sürülür. 2-4 milim kalınlığında açılmış hamur tepsiye serilir. Üzerine Dövülmüş susam serilir. Yine katı tereyağı uygun miktarda ilave edilir. Üstü alta serilen hamur gibi kapatılır ve 5-6 cm ara ile baklava dilimi şeklinde kesilir. Kuzine sobasında pişirilir.Ayrıca eşkili lölükda meşhur yemeklerdendir Coğrafya Adıyaman iline 60 km, Gölbaşı ilçesine 1 km uzaklıktadır. Köyün diğer komşuları, Penik,Çöplü, Mole Mamıkon köyleri ile Gölbaşı İlçesidir. Köyün muhtelif yerlerinde mezarlıkları vardır. Bugün defin yapılmayan adak adanan Dindar mezarlığı köyün içindedir. Köyün Adıyaman yolu üzerinde Orman alanı vardır. Kavelek yaylası, Buklum Deresi, Gocpınor, Aksulak mevkilerinde kaynak suyu mevcuttur. Sayılan sular tarım için kullanılmaktadır. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tecrübeli Üye
![]() Üyelik tarihi: Dec 2009
Mesajlar: 1.119
Tecrübe Puanı: 65017 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Yeşilova, Gölbaşı
Tarihçesi:ADIYAMAN İLİ/GÖLBAŞI İLÇESİ/YEŞİLOVAKÖYÜ İlk önce K.Maraşın Pazarcık ilçesine bağlı olan köyümüz 1960 yılında Adıyaman ili Gölbaşı ilçesine bağlanmıştır. Köyümüzün eski adı ineklidir.köyümüz 3 tane ailetarafından kurulmuştur.En son köyümüze kurdo ibrahim Çağlayanceridin Küçükcerit köyünden gelmiştir.kurdo ibrahim;Kulaklar Ailesine kızverdi,Maraşlılar Ailesinden kız aldı,Dolaklılar Ailesine kız verdi,Topallar Ailesine de kız vererek 4 tane Aileye kök saldı.Böylece köyümüz 200 hane olmuştur... Kültür Her yörede olduğu gibi köyümüz de;Eski ağalık,azaplık,köklü aile vb.terimlerle adlandırdığımız mertebeler geçirmiştir.Ve hala etkileri sürmektedir.örneğin;köy içerisindeki evliliklerde,filanın kizı sana layık değil,kökü kim, ona mı kaldın,gibi yerme ,övmeler çok oluyor.kabilecilikHala etkisini göstermektedir.Bu saydığım kusur ve övgüler umarım iyi yönde devam eder.çünkü şu anda köyün bütünü birbirine akraba olmuş durumda.Her yörede olduğu gibi cenaze,düğün ve bayramlarda köy halkı komple birlik ve dayanışma içerisinde birlikteliği sağlayarak kenetleniyorlar..örneğin;küsler barışır,köy halkının tamamı eski samimi komşuluk ruhuna bürünür kötülükler hafızalardan silinir... Coğrafya Adıyaman iline 83 km, Gölbaşı ilçesine 18 km uzaklıktadır.köyümüz;K.Maraşın Bozlar Belediyesiyle sınırdaştır.köyün ön kısmı kendi sınırına ait arazisi ve inekli gölü,arka kısmında ormanlıkvardır.şimdiki DOĞAL PARK ilan edilen yer;Gölbaşı gölü,inekli gölü,Azaplı gölü ve kıyılarıdır.Bu bu üç göl de doğal göldür yaşlılardan alındığı söylenen sakız ağacı önünü tıkayarak oluşma şekli mantıken yanlış.çocukluğumdan beri takip ettiğim ;Gölbaşı gölü akarak ,A.azaplı gölüne ordanda yeşilovagölüne gelerek ,bizim gölün suyu da çağlayancerit aksu suyuna karışarak ordan da G.antep'e doğru akıyor.Göller derin ve kaynak sularından beslenerek fazla suları akarak G.antep içme suyu v.b. kullanılıyor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tecrübeli Üye
![]() Üyelik tarihi: Dec 2009
Mesajlar: 1.119
Tecrübe Puanı: 65017 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Yukarınasırlı, Gölbaşı
Yukarınasırlı, Adıyaman ilinin Gölbaşı ilçesine bağlı bir köydür. bükram şehri burasıdır. Tarih İlçe Merkezine 26 km. uzaklıktadır. Tarihte “ Büklüm Şehri” diye geçmektedir. Köyü, Küçük Ali, Kar Mahmut, Muslu’nun oğlu kurmuştur. Hacı Ali Oğulları ve Kör oğlanlar ’da buranın en eski halkıdır. Köy ismini halkın tarımsal faaliyetlerinden dolayı, ellerinin nasırlı olmasından alır. Burası daha önce bucaktı., sonra bucaklık Belveren ’e verildi. Köy tarihi bakımdan zengindir. Timur, Besni’yi aldıktan sonra, Gaziantep’e buradan geçerken, burayı yakıp yıktığı söylenir. Köyün batısında “ Hop Kalam” tepesinde, tarihi kalıntılar vardır. Buradan çıkarılan taşlar köydeki evlerde yapı taşı olarak kullanılmaktadır. "Küçük Kale"nin surları halen belirgindir. Beyin yazlık sarayı olduğu söylenmektedir. Köyde çıkarılan bir heykelciğin, halen Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesinde olduğu söylenmektedir. Halkın çoğunluğu tarım ve hayvancılıkla uğraşır. Bağcılık yaygındır. |
![]() |
![]() |
![]() |
Etiketler |
Yok |
|
|